Edukacja

Promocja w rozwoju

Cześć,
W dzisiejszym wpisie będzie o tym, co według mnie jest często pomijane w działach HR, czyli promocja szkoleń i innych działań rozwojowych.
Czy formy rozwojowe są w jakiś szczególny sposób promowane przez działy HR? Wg mnie jeśli są to bardzo słabo. Promocja polega głównie na stworzeniu katalogu szkoleń, udostępnieniu ich na LMS i zbieranie zapisów. Zdarzają się e-maile informujące kierowników o tym, że dane szkolenie bądź dana forma rozwojowa istnieje.
Jak się okazuje na szkolenie zapisują się pracownicy, gdyż zostali do niego wytypowani na bazie oceny pracowniczej, bądź nawet nie. Każdy dział posiada budżet szkoleniowy, a skoro i tak powinniśmy wydać te pieniądze to wydamy nie ważne na jakie działania rozwojowe. Może się też okazać, że pracownicy idą bądź realizują szkolenie bądź inną formę rozwoju, jednakże nie mają pojęcia co to jest, po co i jakie korzyści z tego będę miał itd.
Zaskakujące jest to, że w dobie tak silnie rozwiniętej technologii takie zdarzenia mają miejsce. Nie do pojęcia dla mnie jest, że działy szkoleń i rozwoju traktują odbiorców szkoleń jako pracowników, a nie swoich klientów wewnętrznych. Czy widzieliście kiedyś sklep, który ma super zainteresowanie produktami i wysoką sprzedaż, który nie inwestuje w promocję?
Zatem co warto byłoby zmienić, aby formy rozwojowe oferowane przez działy HR były bardziej atrakcyjne dla klientów wewnętrznych?
Działań jest wiele, a w promocji wszystkie chwyty dozwolone.
Warto rozważyć kilka podstawowych propozycji:
•Informuj klienta wewnętrznego o tym, nad czym pracujesz. Jeśli jest to jakakolwiek forma rozwojowa np. kurs e-learning ze sprzedaży informuj głównie dział sprzedaży, że właśnie pracujecie nad nowym kursem, pytaj o sugestie już na etapie tworzenia szkolenia, pytaj co ich interesuje, jakie tematy trzeba poruszyć. Może zrób zdjęcie, jak „ praca wre” i wyślij do zainteresowanych.
•Cyklicznie przypominaj o kursie, stwórz plakat promujący i umieść w stopce maila. Dodaj także link do platformy LMS, gdzie można zapisać się na listę zainteresowanych, listę obecności czy listę rezerwowych
•Na stronie LMS w widocznym miejscu zbieraj zapisy na kurs
•Gdy założysz kurs na LMS i otworzysz zapisy poinformuj wszystkich zainteresowanych i niezainteresowanych (może się zainteresują)
•Stwórz małą atrakcyjną próbkę kursu i wyślij zainteresowanym. Może to być mini e-learning streszczający najważniejsze obszary kursu. Warto na tym etapie wypunktować dla kogo jest ten kurs, a dla kogo nie jest i jakie korzyści można osiągnąć realizując ten kurs
•Jeśli to kolejna edycja kursu poproś o opinie kursantów. Może to być opcja dobra dla wszystkich form rozwoju
•Jeśli macie firmowego Facebooka zamieść tam małe demo kursu. Pracownicy dużo czasu spędzają na mediach społecznościowych, a dodatkowo pochwalisz się formami rozwoju wśród konkurencji i potencjalnych pracowników
•Zamieść wszelkie materiały promujące do działu komunikacji i wstaw je na intranecie.
•W momencie gdy kurs jest już dostępny ustaw zmienność ceny. W niektórych firmach jest taka możliwość, dzięki temu będziesz mógł wykorzystać promocję cenową. Np. kurs 2 dni przed startem jest droższy, albo na początku jest tańszy itd.
•Zautomatyzuj proces. Każda firma która chce się rozwijać posiada system LMS, dlatego automatyczne maile, zapisy, koordynacja fakturowania powinna być dobrze przygotowana. Unikaj pisania osobnych maili poza systemem, dzięki temu nie przyzwyczaisz pracowników, do tego, że np. zapisy na kurs można wykonać przez maila. Im więcej pracownik sam zarobi w systemie, tym więcej możliwości rozwoju zauważy na platformie. Ty również będziesz miał więcej czasu na promocję czy tworzenie kursu.
•Maile w systemie można spersonalizować, tak aby kursanta nie miał wrażenia, że dostaje je z automatu
•Dla bardziej opornych na wiedzę klientów wewnętrznych nie nazywaj formy rozwoju szkoleniem lub kursem. Będą chętniej się uczyć, jeśli będą kojarzyli to z tym, że coś przeczytali, obejrzeli video lub posłuchali podcastu, mimo, iż to było szkolenie online właśnie w tej formie.
•Przed rozpoczęciem możesz zorganizować webinar lub lync meeting dla pracowników na temat kursu. Koniecznie go nagraj dla osób, które nie mogły w nim uczestniczyć.
•Nie bój się, że jesteś zbyt nachalny, wysyłasz za dużo e-mail, połowa z nich i tak nie jest czytana, jeśli ktoś jednak wytknie Ci, że zbyt dużo piszesz wyjaśnij, że to element Twojej pracy i jeśli nie jest zainteresowany nie musi tego czytać. Twoje działania spowodują niezadowolenie dwóch-trzech pracowników, a zyskać możesz kilkunastu. Jestem przekonana, że nikt z wyższej kadry kierowniczej, jak pokażesz raport KPI nie będzie niezadowolony.
•W miarę możliwości obserwuj, które formy promocji sprawdzają się najlepiej
•Śledź na bieżąco rozwój technologii. Z dnia na dzień powstają nowe oprogramowania
(również darmowe), dzięki którym nasz pracownik zostanie dobrze poinformowany

Wg mnie ludzie lepiej podchodzą do każdej formy rozwojowej jeśli jest nagłośniona. Nie ukrywajmy rozwój i szkolenia to nie jest księgowość, czy kadry i płace. Tu tworzymy produkt i usługę, który trzeba sprzedać. A mimo, iż dany dział kupuje nasz produkt to jeszcze musi dać coś z siebie- swój czas, zaangażowanie, motywację. Firmy bardzo często informują tylko przełożonych o formach rozwoju, natomiast pracownik dostaje informacje, że ma, albo co gorsza MUSI zapisać się na szkolenie. Dlatego jeśli chcesz, aby formy rozwojowe przyniosły efekt, weź sprawy w swoje ręce i promuj swoją pracę, bądź w kontakcie z klientem wewnętrznym i staraj się tak jakbyś sprzedawał własne kursy w swojej firmie.
Dajcie znać czy stosujecie jakieś formy promocji rozwoju we własnych firmach, jeśli tak to jakie?

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress